Vredesutbrott: Facebook-statusar.

Ibland kan jag irritera mig på så mycket. Särskilt onödiga saker. Och nej, det har nog inte med graviditeten att göra eftersom jag alltid varit sådan. Till exempel de här statusuppdateringarna. Inte alla naturligtvis, men när folk skriver "Åååh, att du kunde svika mig sååå". Eller "Iiihihi vad roligt jag hade idag". Eller "Jag är så ledsen". Endast för att folk runt omkring ska fråga varför. Är det det sättet man söker uppmärksamhet på nu för tiden? Om någon varit elak mot mig, eller ifall jag är ledsen, ja, då skriver jag väl inte det på Facebook. Och om jag gör det skriver jag väl ut hela situationen istället. Antingen eller liksom. Svart eller vitt. Allt eller inget. Patetiskt att folk inte kan få uppmärksamhet på annat sätt.

Sedan har vi de här statusarna i stil med: Idag hade jag jätte roligt vi var i Ulla red och köpte det ena me det femte åkte till glass baren ikväll ska vi till Kal mar för att gå ut dricka är gott detta huset kommer bli fint när vi renoverat

Inga punkter, bara särskrivningar, inget hör till det andra. Detta huset?! Det heter inte så. Antingen "det här huset" eller "detta hus". Lär er svenska! Det går inte att ha dubbel bestämmning! Ungefär som att säga "this the house" på engelska. Inte "denna helgen" utan "denna helg" alternativt "den här helgen". Inte "detta skrattet" utan "detta skratt" eller "det här skrattet". Okej?

Så, om ni förstått vad särskrivning nu innebär så antar jag att ni inte skulle åka till denna mack med er bil. (Obs: inte denna macken!)





Sen hade jag varit lycklig om alla kunnat sluta med femtioelva stycken utropstecken efter varje mening o statusuppdateringen. Klart man får använda utropstecken, men inte Hej, jag heter Anna!!!!!!!. Grymt irriterande.


Och, visst, det är klart att man inte alltid tänker på stavningen. Alla kan vi göra fel, men man märker så fort vilka personer som absolut inte kan det svenska språket, vilket jag tycker är synd och man märker vilka som är så naiva att de måste söka uppmärksamhet via patetiska stastusuppdateringar för att alla andra ska fråga. Om du inte vill säga det, så fine. Men lägg då heller inte ut det på FB.


ps, att ibland skoja till det med texten är ju helt okej, att göra fel med "flit", men att alltid se statusuppdateringar som visar hur vi behandlar det svenska språket är ofta tragiskt. Sen kan vi alla heller inte allt, så är det ju. Men ni kan ju se läsa detta inlägg och lära er av det jag behärskar. Och jag lovar, en språkpolis skulle kunna hitta femtioelva olika feltryckningar i detta inlägg också. Men det går åtminstone att läsa.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller helt med dig! Samma gäller folk som säger: "Jag mår så jäkla dåligt". Sen när man frågar varför så är det tydligen en hemlighet. Ja men säg inget från första början då! :P Ja tack.. skönt att du är bättre. Hoppas det går över snart här med- är grymt trött på det och uttråkad på att vara hemma! :P kram

2011-01-25 @ 12:13:51
URL: http://missdiff.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0