Jävla val.

Jag bara måste få det ur mig. Jag avskyr valet. Även om jag tycker att det är spännande och är nyfiken på vilket parti som vinner, så avskyr jag det. I normala fall är vi svenskar konflikträdda och vågar varken säga bu eller bä och vi inte har fem hundra andra som stöttar oss i vårt uttalande, först då vågar vi säga vad vi tycker. Lite så är det ju nu med, men ändå. Så fort någon yttrar sig och rött, blått, eller ett specifikt parti så flyger omvärlden på denne med pekpinnar och det ena med det femte. Inte undra på att det är tabu att prata om vilket parti man kommer att rösta på. Jag trodde att man i Sverige hade något som kallas för yttrandefrihet. Och så trodde jag att diskussioner skulle kunna användas till vardags. Inte någon form av trakasserier för att vi tycker olika. Säger jag något om vad jag tycker, kastar sig hela världen hals över huvud på mig och förklarar för mig hur man ska tänka och tycka, utan att ens lyssna på mitt "försvar" eller resonemang. Nej, för kritik mot deras tyckande, det kan man ju inte lyssna på.

På Facebook kommer det upp statusar som "Rösta rött för fan", Rösta blått för fan", och så coola de är som "vågar" säga. Antingen blir de påhoppade med kommentarer om hur de istället ska göra, eller vågar ingen säga något för "Uuups, hon är röd, då vågar jag inte säga något, jag är ju blå, kanske folk hoppar på mig då". Och tvärtom.

Varför kan inte alla få tycka, tänka och rösta som de vill utan att någon annan bryr sig om det? Är det inte upp till var och en? Och om vi nu tycker att alla ska säga vad de röstar på, kan vi sluta med alla trakasserier då, om man inte tycker lika? Bara en tanke liksom.

Kommentarer
Postat av: Micke

Håller med!



Jobbigt att bli påhoppad för sina åsikter. Men det viktiga är att man tror på sig själv.



2010-09-19 @ 17:47:58
Postat av: Saara

Så jävla rätt! Dags att sluta vara så fega. Dags att sluta bry sig om alla andra. Dags att sluta döma andra! Om alla bara kunde ro om sig själva istället och få lite "stake" och stå för vad man tyckte. kram

2010-09-19 @ 21:39:59
URL: http://missdiff.blogg.se/
Postat av: Celia

Håller med dig också >< Folk kan inte diskutera utan dom bråkar istället om det. Finns väl inget rätt i den här frågan, man röstar ju på de som känns rätt för en själv.

2010-09-19 @ 21:57:10
URL: http://celiadanielsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hejsan! skickar detta meddelandet till massor av bloggar ihopp om nya favoriter att följa!

Om du har tid och lust så får du gärna beskriva din blogg lite i detta inlägg på min blogg: http://robinhoods.se/2010/september/vad-bloggar-ni-om.html#comment



, alla bloggarna kmr att visas upp i ett nytt inlägg imorgon kväll! :)

( och jag kmr att följa dom bloggarna jag gillar :) )



kramar! / robinhoods.se - gratis designhjälp

2010-09-19 @ 22:21:05
URL: http://robinhoods.se
Postat av: Nathalee

Bra skrivet. Tycker det är hemskt att man ska behöva "skämmas" för sin åsikt.

2010-09-19 @ 22:35:46
URL: http://morelikemelesslikeyou.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0