Jag förstår faktiskt inte.

Vad är det för mening att kalla folk för väldigt fula saker och sedan säga "Jag skojade ju bara". Vad är det för "kul" med det? Var finns humorn? Om man nu måste kalla någon, något elakt borde det väl finnas en grund för det och man säger väl inte det på skoj? Vem skulle tycka det vore kul att bli kallad för nedvärderande ord? Säg en människa som gillar det.

Om någon är sur eller på dåligt humör, är det inte då bättre att försöka göra den andre på bättre humör, än att trissa upp i ännu mer irritation? Vad är det för fel på att vara snäll?

Det är den stora skillnaden mellan Småland och Blekinge (om jag nu får göra så stor generalisering). I alla fall med mina umgängen. Långt ifrån alla men ändå så många som här i Blekinge har för vana att slänga ur sig elakheter, automatiskt, för att sedan antingen skoja eller för att vara just elaka. I Småland var de flesta väldigt uppmuntrande och försökte hjälpa, stötta och finnas där.

Hur kan det vara så stor skillnad på folk och folk? Eller väljer jag fel umgänge? Jag är uppvuxen i Blekinge men har få väldigt nära vänner här, för de andra går inte att lita på. Jag bor i Småland i fem år och har en hel drös med nära vänner där, som är äkta vänner.

Ibland funderar jag men kommer liksom aldrig fram till något. Jag förstår i alla fall inte alls logiken med att det är kul att slänga ur sig nedvärderande ord som bara sårar.

Kommentarer
Postat av: Nina

2011-03-20 @ 20:42:23
Postat av: Nina

Du är

2011-03-20 @ 20:43:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0