Om mitt utträde ur kyrkan.

Bara för att klargöra mitt val av utträde ur kyrkan så är reglerna följande:

  • Nej, jag får inte gifta mig i kyrkan.
  • Nej, jag får inte konfirmeras.
  • Nej, jag får inte ha en kyrklig begravning.
  • Nej, jag får inte vara med och rösta i kyrkliga val.
Men

  • Jo, jag får gifta mig i kyrkan om min blivande man är medlem.
  • Jo, jag får döpa mitt barn om jag vill.
  • Jo, jag betalar gravplats men får inte ha begravningsceremonin inne i kyrkan.
  • Jag får när som helst ångra mig och gå med igen.

Men jag ser inte att jag förlorar någonting på mitt utträde. Bara vinnande. Jag har aldrig gillat kyrkor. Varför skulle jag då vilja vistas i en om jag så ska gifta mig eller begravas? Nej, tack. Om jag ens får för mig att gifta mig så skulle jag aldrig göra det i en kyrka. Och när jag dör, varför ska anhöriga sitta i en kyrka där de vet att jag skulle vantrivas? Nej tack.

Men framför allt. Varför ska jag vara medlem i något jag absolut inte tror på? Jag tycker det är samma sak som att rösta på ett parti bara för alla andra gör det. Nej, tack. Jag har alltid gått min egen väg och har även i denna fråga gjort det, vilket jag är himla nöjd med. Alla får naturligtvis göra som de själva vill, men detta är mitt val och jag är medveten om allt vad detta val innebär.

Vad gäller sork så har jag inte bestämt mig för ifall det blir dop eller inte. Men enligt mina eftersökningar (som ännu inte är bekräftade, väntar på ett mail) så om mitt barn sedan vill konfirmeras så kommer ett dop att äga rum då om jag inte döpt barnet innan dess. Vill mitt barn vara kristen så får den naturligtvis vara det, men detta var mitt val. Sen vad mitt barn väljer att göra, får det välja själv. Dock är frågan om dop ännu inte bestämd.

Så, för att göra allt klart: Jag gifter mig hellre var som helst, förutom i en kyrka. Jag vill att min aska ska spridas var som helst men inte vid en kyrka. Och jag är helt okej med att inte få ha rösträtt i kyrkliga val.

Kommentarer
Postat av: Laila

Du verkar ha gjort ett genomtänkt val o det är bra att veta vad man vill o handla därefter :) Det kommer du att ha nytta av som mamma :)

2011-05-22 @ 21:51:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0